Vriendelijke Verwijdering

Vriendelijke Verwijdering

Als Portier bij hotel New York doe je van alles, eigenlijk te veel op even op te noemen. Natuurlijk staan we ook garant voor de veiligheid van onze gasten en orde en rust in de tent. Waar nodig grijpen we in. Een minder leuke kant van dit beroep is bijvoorbeeld wanneer je iemand de deur moet wijzen. Dat wordt niet altijd in dank afgenomen door de betreffende persoon. Gelukkig komt het bijna nooit voor, maar dan is het voor ons zaak om dat met zo min mogelijk ophef te doen. Onlangs had ik zo’n geval aan de hand.

 

Ik kwam de hotel lobby binnen vanuit de kant van de zalen. Als portier kijk je dan snel de ruimte rond of alles in orde is. Mijn aandacht werd getrokken door een mevrouw die in een stoel rustig zat te lezen. Ze zat daar al een tijdje, dus dat was niet nieuw, maar ze keek nu duidelijk geïrriteerd naar een jonge man die daar al heen en weer lopend aan het bellen was. Ik dacht in eerste instantie dat ze zich stoorde aan het heen en weer geloop, maar daar kan ik moeilijk wat van zeggen en meestal is zo’n gesprek snel afgelopen en verdwijnt de stoorzender weer in het restaurant. Maar het gesprek duurde en duurde en het werd ook langzaam luidruchtiger. Het heen-en-weer geloop werd versterkt met gebaren die alsmaar wilder werden en toen ik besloot om er toch maar heen te lopen. Toen werd onze lieve heer ook bij het gesprek betrokken, zijn naam werd luid en duidelijk genoemd zodat iedereen in de lobby verschrikt opkeek.

 

Gelukkig stond ik naast hem voordat het echt uit de hand liep. Ik legde zonder een woord te zeggen met een vriendelijke glimlach mijn linkerhand op zijn schouder en wees met mijn rechterhand uitnodigend naar de deur. Gelukkig begreep hij de boodschap direct, knikte en verdween door de door mij opgehouden deur naast de draaideur. Hij kon buiten zijn gesprek voort te zetten. De mensen in de lobby keken mij dankbaar aan, blij dat de rust in de lobby was weergekeerd en ik haalde opgelucht adem omdat dit weer snel en doeltreffend was opgelost.

 

Maar dit verhaal heeft nog een staartje. Een tijd daarna liep ik mijn rondje en ik was het hele voorval eigenlijk al vergeten, totdat ik de jonge man op een tafel in de gang bij de zalen zag zitten. Toen hij me zag kwam hij van zijn plaats en liep op me af. “Meneer, mag ik u iets vertellen?” Een beetje verbaasd keek ik hem aan en ik was eigenlijk ook stiekem wel blij dat hij rustig en vriendelijk was, dat had ook anders kunnen zijn. “Natuurlijk meneer, dan mag u.” zei ik. “Mag ik u een compliment geven voor de charmante manier die u heeft om iemand de deur te wijzen?” vertelde de man. “Dank u wel.” reageerde ik, “het is niet mijn gewoonte om iemand te verzoeken het pand te verlaten, maar in dit geval was u echt wel storend voor de omgeving.”

 

“Ja, “ ging hij verder, “dat realiseerde ik me ook direct toen ik u op mij af zag komen, maar door uw duidelijke doch bijzonder charmante en vriendelijke manier van optreden werd ik ook in één keer weer rustig waardoor ik een voor mij belangrijk gesprek rustig en goed kon afronden, nogmaals bedankt hiervoor.”
Fijn om te zo’n compliment te krijgen. Het is nooit leuk om iemand de deur te wijzen, maar in dit geval kon ik uit de grond van mijn hart zeggen: “Graag gedaan.”

Over Hotelportier Nico

Wil je nou nog meer weten over onze hotelportier Nico en zijn verhalen en ervaringen? Klik dan op de knop hieronder.

Meer over Nico