Maak kennis met

Angéla Toonen

Angéla Toonen

Voor deze editie is Angéla Toonen gekozen. Angéla is al jaren een betrouwbare kracht in Hotel New York en momenteel werkzaam bij de Receptie / Front Office. Angéla is 32 jaar oud en heeft een dochtertje van 7.

Zou je jezelf willen voorstellen?

Mijn naam is Angéla.

Kan je iets over jezelf vertellen?

Ik ben 32 jaar en woon samen met mijn dochter van 7 jaar, mijn hele lieve vriend en onze katten in een gezellig appartementje in een nieuwbouwwijk in Gouda.

Mijn vrije tijd breng ik het liefste door met mijn gezin. Een spontaan roadtripje, stedentripje, terrasje of bezoek aan een buitenspeeltuin staan regelmatig bij ons op de planning. Ook geniet ik enorm van een hele dag zwoegen in de keuken om vervolgens iedereen uit te nodigen om aan te schuiven. Ontspannen doe ik het liefst met een avondje met de voeten omhoog, kaarsjes aan en een dekentje op de bank met z’n tweetjes.

Op dit moment werk ik met veel plezier bij de Front Office van Hotel New York. Horeca is al 15 jaar lang één van mijn grote passies. De bedrijvigheid en veelzijdigheid maakt elke dag weer anders. In de jaren dat ik in de horeca werkzaam ben, heb ik meerdere aspecten van de branche leren kennen. Zo ben ik ooit begonnen met een bijbaantje achter de bar, heb ik promotieteams aangestuurd en de social media bijgehouden van een bekend uitgaanscentrum. Daarna heb langere tijd gewerkt in de catering, daardoor leerde ik snel mijn weg kennen in de keuken, en ontdekte ik mijn liefde voor koken en lekker eten. Vanuit de catering ben ik gaan werken in de bediening bij Hotel New York.

Ik kwam al met enige regelmaat als gast in het restaurant. Hiervoor werkte ik in de bedrijfscatering in het Havengebouw, daarvoor in de catering in het gerechtsgebouw op de Laan op Zuid. Daardoor heb ik een speciale band ontwikkeld met de Kop van Zuid. Wat is er dan leuker dan Hotel New York? Zodoende dat de keuze om hier te solliciteren heel makkelijk gemaakt was.

Welke functie(s) heb je de afgelopen tijd uitgeoefend?

Ik ben begonnen in het restaurant als runner, niet veel later als kelner. Na een tijdje mocht ik nieuwe collega’s mijn enthousiasme meegeven als inwerkkelner. Na 3,5 jaar werd het tijd voor iets nieuws en solliciteerde ik intern naar een openstaande functie op de reserveringsafdeling als medewerker reserveringen. Dit heb ik 1,5 jaar met veel plezier gedaan. Daarna heb ik een overstap gemaakt naar de Front Office als receptioniste. Na het behalen van mijn leermeester certificaat ben ik bevoegd om onze leerlingen in te werken en te beoordelen. Alle kennis die ik tijdens het werken bij Hotel New York heb vergaard, mag ik nu overbrengen aan de volgende generatie. En dat doe ik met enorm veel plezier.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Bij de receptie werken wij wisselende shifts. Dit kan een vroege shift, of een late shift zijn, of één die daartussen plaats vindt. Bij het begin van de shift wordt er eerst overgedragen door de voorgaande collega’s. Hij of zij vertelt over de bijzonderheden die zijn gebeurd tijdens de dienst, en aandachtspunten die voor de lopende dag relevant zijn. Daarna werken wij een checklist af. Hier komen in de ochtend o.a. het in of uitschakelen van de alarmen binnen het pand en zaken m.b.t. de voorbereiding van alle aankomsten.

Tot 12 uur ’s middags hebben onze gasten de mogelijkheid om uit te checken. Rond die tijd is het bij ons vaak druk in de lobby. Na 12 uur wordt er gekeken of alle sleutels en parkeerpassen bij ons zijn ingeleverd en uiteraard of iedereen op tijd de kamer weer uit is.

De avondshift heeft een andere checklist, dit zijn een hoop voorbereidingen en controles voor de aankomsten van de volgende dag. En een aantal randzaken zoals bijvoorbeeld  het registreren van gevonden voorwerpen en het frankeren van alle uitgaande post.

Gasten kunnen vanaf 15 uur bij ons inchecken, vanaf die tijd kan het wisselen qua drukte in de lobby. De gehele dag blijft het telefoon en e-mail verkeer  bij ons binnenkomen. Als gasten ons algemene telefoonnummer bellen, komt deze terecht bij onze receptie. Zo ook alle e-mail. Wij hebben hier een aantal dagen per week een telefoondienst voor. Deze dienst beantwoordt alle telefoon en neemt ook alle e-mails in behandeling die binnenkomen.

Wat maakt het werken bij Hotel New York zo leuk?

De leukste werkdagen zijn de ultiem drukke zaterdagen, waar je dan bent ingedeeld met je favoriete collega’s. Iedereen is even scherp en even vlot en het loopt als een gesmeerde machine. Aan 2 woorden en een blik heb je voldoende. Een knikje naar de hotelportier om de gasten slecht ter been te helpen met de bagage. Een belletje naar het restaurant om te laten weten dat ze de tafelreservering niet gaan redden, aangezien ze verlaat zijn. Een subtiel seintje naar je collega om even bij te springen aan de balie De gastvrijheid en vriendelijkheid spat er dan van af. De sfeer is positief en alles is onder controle. Deze flow is aanstekelijk en wordt direct overgenomen door de gasten.

Veel gasten komen voor het eerst bij ons en weten nog helemaal niet waar zij precies terecht komen. Uiteraard willen wij iedereen zo goed mogelijk informeren en wegwijs maken in de omgeving. Zo wil de zakelijke gast over het algemeen graag een rustige kamer en een late  tafelreservering maken. Terwijl de gasten die met hun gezin voor het eerst in Rotterdam zijn toch liever een kamer met waterzicht willen, met het ov het centrum in zal gaan en het liefst buiten de deur eet. De uitdaging is om zo goed mogelijk in te schatten per gast waar de behoefte ligt en de juiste gast voorziet van de juiste informatie. Dit vergt een hoop mensenkennis en inlevingsvermogen. Wij worden elke keer blij als wij gasten bij het uitchecken nog spreken en wij te horen krijgen dat wij dit juist hebben ingeschat en ze een heerlijke tijd hebben gehad.