Profiteren de hotels van deze positieve vibe?
Volgens mij kunnen al mijn collega’s van andere hotels wel beamen dat dit het geval is. Rotterdam is steeds interessanter aan het worden voor zowel de zakelijke gast als de toerist. Vroeger waren de hotels met name doordeweeks goed gevuld met zakelijke gasten. Iedereen die van plan was om in het weekend naar Rotterdam te komen en ook nog een hotel ging boeken… was meegenomen. Op deze weekenddagen werden destijds door hotels, die zich voornamelijk op de zakelijke gast richtten, soms ontzettend lage prijzen gevraagd alleen maar om de kamers te vullen. Die tijd is gelukkig voorbij! We zijn nog niet zo ver als onze collega’s in Amsterdam, die bijna het hele jaar door een weekbezetting realiseren van 95%, maar het weekend is voor de hotels in Rotterdam geen bijvangst meer. Het weekend doet er ook echt toe.
In Rotterdam moeten we het in de weekenden met name nog hebben van de Nederlanders en Belgen die een weekendje Rotterdam doen. Helaas verlaten onze gasten de hotels vaak op zondagmiddag (moeten we op tijd thuis zijn voor Studio Sport ofzo?) waardoor de zondagnacht de hoofdreden is waarom de hotels in Rotterdam nog geen bezettingpercentages kunnen laten zien zoals in andere grote wereldsteden Hier vertrekken de gasten die een weekend weg zijn pas op maandag wat weer dezelfde dag is als de eerste zakelijke aankomsten. Zij kunnen de kamers in de hotels dus echt optimaal bezetten. Dat is best luxe hoor…
Profiteren we als Rotterdammers ook van alle cruiseschepen in de stad?
De grote cruiseschepen die Rotterdam aandoen, lijken ook een mooie bijdrage te leveren aan de stad. Persoonlijk vind ik het jammer om te zien dat veel van deze gasten de stad uiteindelijk nauwelijks of helemaal niet zien. Ze gaan van boord en stappen in de bus die ze van Kinderdijk naar soms zelfs Amsterdam brengt om foto’s te maken. Wij zitten toch dicht bij het vuur met Hotel New York zou je zeggen, maar wij profiteren toch echt niet zoveel van het cruisetoerisme als men wil laten geloven. Qua parkeergelegenheid veroorzaken deze cruisecalls eigenlijk, met name voor onze gasten, alleen maar overlast omdat een groot deel van de openbare parkeergelegenheid 24 uur van te voren afgesloten is voor deze cruisecalls.
Rond deze tijd ligt de kade langs de Boompjes en de Maasboulevard ook weer vol met de kleinere riviercruises. Hier zullen we ongetwijfeld leuk liggeld / havengeld voor ontvangen als stad, maar hier laten we naar mijn idee toch een heel mooie kans liggen om lokale ondernemers te laten meeprofiteren. In tegenstelling tot de grote cruiseschepen hebben deze rijncruises vaak hun eigen bussen meerijden. Dus de passagiers van deze schepen worden rondgereden in een touringcar uit Duitsland, België, Denemarken of een ander Europees land. Deze touringcar wordt dan uiteraard ook bestuurd door iemand van de maatschappij zelf. Waarom rijdt er geen lokale busmaatschappij met deze passagiers rond? De gasten van deze cruiseschepen komen ook de stad niet in om te eten omdat dit inclusief is aan boord van het schip. Lokaal verdient er dus nagenoeg niemand wat aan. Als dan ook de bussen etc. niet lokaal zijn dan is de enige verdienste van een cruiseschip dat aanlegt in Rotterdam dus liggeld / havengeld. Een gemiste kans lijkt me.
Stel deze maatschappijen maar voor de keuze! Maak je gebruik van eigen bussen en eten je gasten aan boord… dan is het liggeld een stuk hoger. Dus kies vooral voor de Rotterdamse ondernemer voor je diensten zodat je liggeld minder is. Iedereen blij toch?
We kunnen denk ik wel stellen dat Rotterdam echt in de lift zit en dat we fantastische stappen aan het maken zijn. De vele initiatieven en plannen die er liggen zijn natuurlijk geweldig, al moeten we soms wel even door een zure appel heen zoals met de Maastunnel en Coolsingel.
Maar als straks de Coolsingel er weer piekfijn uit ziet en we ook weer door de Maastunnel mogen, Rotterdam Ahoy helemaal klaar is met de verbouwing, er wellicht een nieuw Feyenoord stadion speelklaar is (ik ben stiekem wel fan van gewoon lekker in De Kuip blijven spelen maar…. we moeten kennelijk met de tijd mee), de Lee Towers bewoonbaar zijn, op Katendrecht in de Fenixloodsen de expo over de vele landverhuizers uit het verleden gereed is, er vele leuke stadsinitiatieven gerealiseerd zijn… dan kunnen we wel echt spreken over een metamorfose van onze stad.
Een stad waar we trots op waren en natuurlijk ook trots op blijven en wellicht zelfs een beetje trotser op (zijn) geworden.
Roel Dusseldorp
General Manager