General Manager
Roel en Karin

De liefde voor Hotel New York…

De één begon zijn carrière op een broeierige afwaszolder van een Dordts café-restaurant, de ander maakte haar debuut bij Grand Café-Restaurant Loos. Wat hen verbindt is een ongeremde passie voor horeca én natuurlijk hun liefde voor Hotel New York. Voormalig General Manager Karin Yntema en de huidige ‘GM’ Roel Dusseldorp over hun loopbaan, de geschiedenis en toekomst van Hotel New York.

We schrijven 5 mei 1993. Gasten verdringen zich op de kade voor de feestelijke opening van Hotel New York. De deuren gaan open en de wachtende menigte stormt naar binnen. Karin, die als gids klaarstaat voor een rondleiding, wordt bijna overlopen. Ze herinnert het zich nog als de dag van gisteren: ‘Het was hilarisch. Iedereen rende het pand in en niemand meldde zich aan voor een rondleiding. De verschillende kleuren vlaggetjes die we hadden bedacht per groep lagen al gauw op de grond. En overal in het pand liepen mensen!’ Hemelsbreed 16 kilometer verderop ontfermt Roel zich in 1993 over de vaat van ’t Veerhuys in Dordrecht. ‘Het waren mijn eerste stappen in de horeca en ik was meteen verliefd. Al had ik toen nooit gedacht dat het 25 jaar later tot dít zou leiden!’

‘Een droom’

Karin komt in 1993 vanuit Grand Café Loos mee met Hans Loos en Daan van der Have die met Dorine de Vos Hotel New York beginnen. Van gérant in het café-restaurant wordt ze via reserveringen en personeelszaken uiteindelijk General Manager. ‘Drukke, hectische, maar leerzame jaren. Zeker in het begin toen alles nog nieuw was en we elke dag vragen kregen waarop we nog geen antwoord hadden!’ De grootste veranderingen waar Karin als General Manager mee te maken krijgt, is de samenwerking met externe partijen als Booking.com en de start van de verbouwing van het café-restaurant en de hotelkamers. Na vijf jaar – waarvan twee onder de WestCord-vlag – gaat ze een nieuwe uitdaging aan bij De Machinist. ‘Dat ik mijn handtekening onder een contract bij Hotel New York mocht zetten, was natuurlijk een droom!’ aldus Roel Dusseldorp. Roel start in 2009 eerst als Operationeel Manager om het hotel echt goed te leren kennen vanaf de werkvloer. Samen met het team werkt hij aan de kwaliteit, service en presentatie van de keuken en het restaurant. In 2012 groeit hij door naar General Manager en in de jaren die volgen, vinden er veel veranderingen plaats. Er komt een nieuwe uitgiftekeuken, de directievertrekken worden verbouwd, de kamers krijgen een nieuwe inrichting en het absolute hoogtepunt in november 2015: de opening van NY Basement – het fine dining-restaurant in de kelder. ‘Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar het resultaat mag er zijn. En net als met alles bij Hotel New York, was ook dit een échte teamprestatie!’

50 jaar HNY

Het hechte team is één van de steunpilaren van Hotel New York. ‘Dit is voor velen van ons een tweede thuis. Dat maakt ons hotel uniek’, vindt Roel. ‘Net als ons prachtige gebouw met haar bijzondere ligging natuurlijk.’ Karin vult aan: ‘En de rijke geschiedenis niet te vergeten! Maar ook de no-nonsense-sfeer met voor ieder wat wils. Van een broodje kaas tot een halve kreeft!’ Of zoals Roel het omschrijft: ‘Hotel New York is voor nette pakken, slobbertruien, gelakte schoenen, sneakers, hoge deftige pumps en teenslippers…’ Hoewel ze de liefde voor het hotel delen, hebben beide GM’s hun eigen favoriete stek. Van het glas in lood op de 1e etage tot de balkonkamers met uitzicht op de Maas. En van de directievertrekken tot het zicht op één van de elegante torentjes en de moderne Montevideo-toren. Toch is er één plek waar beiden in de zomer het liefst zijn. ‘Op de strandstoelen op het gras voor het hotel’, bekent Karin. ‘Een wereldse plek!’ Een plek waar het uitzicht van toen in schril contrast staat met dat van vandaag. 25 jaar brachten veel verandering. Wat heeft de volgende kwart eeuw in petto voor Hotel New York? ‘Ik hoop dat het nostalgische karakter nog bestaat’, blikt Karin vooruit op het 50-jarige jubileum. ‘Dat je nog steeds dat broodje kaas of halve kreeft kunt bestellen.’ Roel verwacht dat Hotel New York altijd haar karakter behoudt, maar ook nooit echt ouderwets wordt. ‘We bewegen zoveel mogelijk met de tijd mee zonder onze identiteit te verliezen. Vijf jaar geleden hadden we niet verwacht dat er nu een restaurant in de kelder zou zijn. Wat we de komende 25 jaar verzinnen, zou zomaar eens net zo verrassend kunnen zijn!’

Tekst: Stefan van Ewijk
Foto: Ferdy Collewijn

#5 Arnaud en Emile

‘Once upon a time there was a boy who fell in love with a boy and their fairytale lastest a lifetime… I can not wait to start this story with you, would you like to marry me?’

Lees verder